سایت خبری «دید سوم»

جامعهعلم و فناوریفرادید

پایان سلطه پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم؛ صیانت از حریم خصوصی کاربران

پیرو قوانین جدید، ارسال هرگونه پیامک تبلیغاتی ناخواسته ممنوع شد.

در تلاش برای ساماندهی وضعیت پیامک‌های تبلیغاتی و احترام به حریم خصوصی کاربران، قوانین جدیدی برای ارسال‌کنندگان این پیامک‌ها وضع شده است. بر این اساس، ازین‌پس ارسال‌کنندگان پیامک از سرشماره‌های خدماتی موظفند در انتهای پیام‌های خود عبارت “لغو ۱۱” را بگنجانند. این امکان به مشترکان اجازه می‌دهد با ارسال عدد ۱۱ به همان سرشماره، دریافت پیامک‌های بعدی را متوقف کنند. کاربران در صورت تمایل به عضویت مجدد، می‌توانند با ارسال عدد ۱۲ به همان سرشماره، اشتراک خود را دوباره فعال نمایند.

به گزارش دید ۳، نارضایتی گسترده کاربران از دریافت بی‌وقفه پیامک‌های تبلیغاتی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را بر آن داشت تا سامانه ۱۹۵ را برای مسدودسازی این پیام‌ها راه‌اندازی کند. با وجود کاهش حجم این پیامک‌ها پس از راه‌اندازی سامانه، مشکل به طور کامل حل نشد و برخی کاربران همچنان از دریافت پیامک‌ها گله‌مند بودند.

برای حل ریشه‌ای این معضل، اپراتورهای تلفن همراه مکلف شده‌اند در صورت مشاهده ارسال پیامک بدون رضایت کاربر، به سرعت با متخلف برخورد کرده، سرشماره مربوطه را برای توقف فعالیت به رگولاتوری گزارش دهند.

مهدی قلیچ‌خانی، معاون طرح‌ریزی و پایش عملکرد اداره کل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده، درباره راهکارهای موجود برای مدیریت این پیامک‌ها توضیح داد. وی اظهار داشت:

“پیش از این به منظور رعایت حقوق مصرف‌کنندگان خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات و ساماندهی دریافت و عدم دریافت پیامک‌های انبوه تبلیغاتی از تمام سرشماره‌ها، سامانه کد دستوری #۸۰۰* راه‌اندازی شده است. مشترکان می‌توانند با استفاده از این کد دستوری، دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را در هر اپراتوری فعال یا غیرفعال کنند.”

به گفته قلیچ‌خانی، “مشترکان می‌توانند برای عضویت مجدد و دریافت پیامک‌های اطلاع‌رسانی خدماتی (پیامک‌هایی که پس از عضویت مشترک در باشگاه مشتریان یک شرکت یا فروشگاه برایش ارسال می‌شود)، عدد ۱۲ را به همان سرشماره ارسال کنند.”

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با تأکید بر پیگیری ویژه موضوع تماس‌ها و پیامک‌های تبلیغاتی، عزم جدی دولت را در این زمینه نشان داد. در همین راستا، حمید فتاحی، رئیس وقت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از “برخورد با تماس‌های تبلیغاتی صوتی و ارسال کنندگان پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی” خبر داد.

فتاحی تشریح کرد:

“بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تمامی دارندگان پروانه ارائه خدمات تلفن همراه موظف شده‌اند سامانه تشخیص تماس‌های صوتی تبلیغاتی مزاحم و ناخواسته را مطابق با ضوابط ابلاغی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راه‌اندازی کنند و مانع از راهیابی این‌گونه تماس‌ها به شبکه خود شوند. علاوه بر این، اپراتورها موظفند سامانه کشف تخلف پیامکی خود را راه‌اندازی و سیم‌کارت‌های متخلف را شناسایی و آنها را مسدود کنند.”

در نهایت، مشترکانی که همچنان بدون رضایت خود پیامک‌های انبوه مزاحم دریافت می‌کنند، می‌توانند شکایت خود را از طریق سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات به سامانه ثبت و پیگیری شکایات ۱۹۵ به آدرس https://195.cra.ir و یا شماره تلفن ۱۹۵ ثبت نمایند تا به مشکل آن‌ها رسیدگی شود.

/ پایان پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا