سایت خبری «دید سوم»

جامعه

پایان حکمرانی موتورسیکلت‌ها بر پیاده‌روهای پایتخت، با ممنوعیت ورود موتورسیکلت به پیاده رو

شهرداری شمشیر را برای موتورسواران متخلف از رو بست

شهرداری تهران با اجرای طرح «پیاده‌راه ایمن»، قصد دارد ضمن بازگرداندن آرامش به عابران، با ناامنی و سرقت‌های خیابانی نیز مقابله کند.

به گزارش دید۳ به نقل از تسنیم، شهرداری تهران از آغاز طرحی جدید با عنوان «پیاده‌راه ایمن» خبر داده است که هدف آن، پایان دادن به جولان غیرقانونی موتورسیکلت‌ها در پیاده‌روهای پایتخت است. این معضل قدیمی که سال‌هاست ایمنی و آرامش روانی شهروندان تهرانی را به خطر انداخته، حالا با مسدودسازی فیزیکی ۲۵۰ معبر اصلی و فرامنطقه‌ای وارد فاز جدیدی از مقابله شده است. اما آیا این طرح می‌تواند به یک چالش ریشه‌دار در فرهنگ ترافیکی و نظم شهری پایتخت پایان دهد؟ آیا دوران وحشت عابران پیاده از موتورسواران به سر آمده؟

پیاده‌روهای ناامن برای عابرین پیاده

پیاده‌رو، قلمرو بی‌چون‌وچرای عابران پیاده است؛ فضایی که باید یکی از امن‌ترین بخش‌های زیرساخت‌های شهری و عمومی برای شهروندان باشد. اما در کلان‌شهرِ تهران، این اصل بدیهی سال‌هاست توسط راکبان موتورسیکلت نقض می‌شود.

فرار از ترافیک سنگین، یافتن راه میان‌بر یا حتی پارک کردن سریع و بی‌دردسر، دلایلی هستند که پیاده‌روها را به جولانگاه موتورسواران متخلف تبدیل کرده است. اقداماتی که آرامش عابران را سلب کرده، پیاده‌روها را به بستر تصادفات [جرحی و فوتی] تبدیل کرده و وقوع جرائمی مانند کیف‌قاپی و زورگیری را آسان کرده است.
تاکنون طرح‌های مقطعی و جریمه‌های پلیس راهور، نتوانسته‌اند این معضل را ریشه‌کن کنند. حالا اما به نظر می‌رسد شهرداری تهران با طرح «پیاده‌راه ایمن» رویکردی متفاوت و سخت‌افزاری در پیش گرفته است.

جزئیات طرح «پیاده‌راه ایمن» از زبان مدیران شهری

مهدی گلشنی، مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران، در تشریح طرح «پیاده‌راه ایمن» می‌گوید بی‌نظمی ناشی از هجوم موتورسیکلت‌ها به فضاهای شهری، ضرورت اجرای آن را ایجاب کرده است.
بر اساس این طرح، در هر منطقه از تهران ۱۰ پیاده‌رو که بیشترین تردد غیرمجاز موتورسیکلت در آن‌ها گزارش شده، شناسایی شده‌اند. این معابر با استفاده از تجهیزات ترافیکی و موانع فیزیکی به‌گونه‌ای مسدود می‌شوند که تنها امکان عبور عابران پیاده، ویلچر و کالسکه‌ی کودک وجود داشته باشد. گلشنی تاکید کرد:

“با همکاری پلیس راهور در هر منطقه ۱۰ پیاده‌رو شناسایی شده که با تجهیزات ترافیکی و موانع بسته می‌شوند و فقط امکان عبور عابران وجود خواهد داشت و ورود موتورسیکلت‌ها ممنوع است.”

 

بازگشت امنیت به پیاده‌روهای تهران

«بازگرداندن امنیت اجتماعی به پیاده‌روها» یکی از اهداف کلیدی طرح پیاده‌راه ایمن است. مدیرکل حمل‌ونقل عمومی شهرداری در این باره می‌گوید: “بسیاری از سرقت‌ها در سطح شهر در پیاده‌روها رخ می‌دهد و موتورسیکلت‌هایی که وارد پیاده‌روها می‌شوند این مشکلات را ایجاد می‌کنند. این طرح شرایط پیاده‌روی ایمن و امن را برای شهروندان فراهم می‌کند.

با مسدود شدن مسیر فرار سریع موتورسواران متخلف، پیش‌بینی می‌شود آمار جرائم خیابانی به‌ویژه کیف‌قاپی کاهش یابد و شهروندان با احساس امنیت بیشتری در فضاهای عمومی تردد کنند.

این طرح که از ابتدای سال آغاز شده، قرار است تا پایان سال جاری ۲۵۰ معبر را پوشش دهد. این تعداد شامل ۲۲۰ معبر منطقه‌ای و ۳۰ معبر فرامنطقه‌ای (مانند خیابان‌های ولیعصر، انقلاب و آزادی) است، که نشان از عزم جدی مدیریت شهری برای اجرای گسترده آن دارد. گلشنی افزود: “ما وظیفه داریم همه پیاده‌روهای شهر را ایمن کنیم، اما با توجه به توان اجرایی و بودجه، امسال برای ۲۵۰ محور برنامه‌ریزی شده و ان‌شاءالله سال آینده نیز ادامه دارد.

موتورسیکلت در پیاده روی تهران
پایان حضور موتورسیکلت در پیاده روهای تهران

طرح «پیاده‌راه ایمن» گامی مهم و عملی برای حل یکی از معضلات مزمن شهری تهران است. موفقیت نهایی این طرح اما تنها به نصب موانع فیزیکی وابسته نیست، بلکه نیازمند نظارت مستمر پلیس، همکاری شهروندان و از همه مهم‌تر، ایجاد زیرساخت‌های جایگزین برای موتورسواران قانونمند، مانند تعیین خطوط ویژه و فضاهای پارک مناسب است. اگر این طرح با جدیت و به‌صورت پایدار ادامه یابد، می‌توان امیدوار بود که پیاده‌روهای تهران بار دیگر به معنای واقعی کلمه، به مکانی امن و آرام برای عابران پیاده تبدیل شوند.
در کنار این اقدامات، توجه به بُعد فرهنگی و آموزش شهروندان نیز ضروری است؛ به‌گونه‌ای که سطح فرهنگ عمومی آن‌قدر ارتقا یابد که مردم، فارغ از نظارت دوربین‌ها یا حضور پلیس، آگاهانه و مسئولانه در رعایت حقوق شهروندی بکوشند.

/ پایان پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا